Wprowadź zmiany do otoczenia a one pomogą zmienić zachowanie.



Kierunki wprowadzania zmian są dwa:
       - od wewnątrz (z myślenia, przekonań) na zewnątrz (do otoczenia)
       - z zewnątrz ( z otoczenia) do wewnątrz (do przekonań, myśli, postaw).

Dziś proponuję kilka wskazówek tego drugiego sposobu zmieniania, w myśl twierdzenia, że jeśli ktoś pięknie mieszka to zaczyna pięknie żyć.

WZBOGAĆ OTOCZENIE

Zadbaj o to by dziecko miało interesujące zabawki. Tak dla wyjaśnienia te interesujące to nie koniecznie te najdroższe i najczęściej reklamowane.  Nie mniej ważne jest także miejsce, w którym dziecko może się bawić. Ważne aby było to miejsce do zabawy przeznaczone, tak by dziecko mogło eksperymentować bez wyrządzania szkody.


OGRANICZ BODŹCE OTOCZENIA

Zwłaszcza gdy dziecko jest mocno pobudzone i ma dużą trudność ze skupieniem. Ograniczenie bodźców będzie dobrym krokiem przed czasem posiłków, spania, odrabiania lekcji.

 
UPROŚĆ OTOCZENIE

Inaczej: dostosuj otoczenie dziecka do jego wzrostu i możliwości. Efektem będzie uniknięcie zbędnych frustracji, np. spowodowanych tym, że dziecko nie może czegoś dosięgnąć oraz wzrost poziomu samodzielności, a im więcej dziecko jest w stanie zrobić samo, tym wyższe poczucie sprawstwa ma i lepszą samoocenę, i pewniejsze siebie, i własnej wartości jest, i rzadziej woła rodzica do pomocy przy prostych czynnościach. 

 
OGRANICZ PRZESTRZEŃ ŻYCIOWĄ DZIECKA

Na przykład do jednego pokoju, więc zabawki nie są w całym domu, tylko w tym jednym pomieszczeniu. Dziecko nie ma swojego pokoju? Nic nie szkodzi, może mieć swój kącik, swój stolik lub swoje pudło z zabawkami. Ważne, aby była dla niego wyznaczona przestrzeń. Przestrzeń, w której może być u siebie, może ją urządzać i o nią dbać


UCZYŃ OTOCZENIE BEZPIECZNYM DLA DZIECKA

Łatwiej jest odkładać porcelanowe filiżanki na najwyższą półkę niż stale przestrzegać wszystkich, a zwłaszcza tych najmłodszych i najsłabiej skoordynowanych domowników, że trzeba na nie uważać.


ZASTĄP JEDNO ZAJĘCIE INNYMI

Jeśli nie chcesz aby latorośl wyrwała wszystkie strony z nowo kupionej książki, daj jej starą gazetę, którą może zniszczyć intensywnie oglądając. W każdym domu znajdują się ciekawe, z punktu widzenia dziecka przedmioty, które można przeznaczyć na takie zniszczenie. Trzeba tylko chcieć ich poszukać.


PRZYGOTUJ DZIECKO DO ZMIAN OTOCZENIA

Zmiany są stresujące. Dla dziecka nawet najmniejsze zmiany mogą takie być, dlatego warto mówić o nich zanim nadejdą. Warto je przegadać, zaplanować oswoić, dzięki temu ich przeprowadzanie ma szansę przebiegać spokojniej.


WŁĄCZ STARSZE DZIECI DO PLANOWANIA ZMIAN

Jeśli pozwolisz swojemu dziecku uczestniczyć w planowaniu zmian, możesz liczyć na większe zaangażowanie z jego strony w ich przeprowadzaniu.



na podstawie: T. Gordon, Wychowanie bez porażek.

Komentarze