Kierunki wprowadzania zmian są
dwa:
- od wewnątrz
(z myślenia, przekonań) na zewnątrz
(do otoczenia)
- z zewnątrz
( z otoczenia) do wewnątrz (do przekonań, myśli,
postaw).
Dziś proponuję
kilka wskazówek tego drugiego sposobu zmieniania, w myśl
twierdzenia, że jeśli ktoś
pięknie mieszka to zaczyna pięknie
żyć.
WZBOGAĆ
OTOCZENIE
Zadbaj
o to by dziecko miało interesujące zabawki.
Tak dla wyjaśnienia –
te interesujące to nie koniecznie te najdroższe
i najczęściej reklamowane. Nie mniej ważne jest także miejsce, w którym dziecko może się
bawić. Ważne aby było
to miejsce do zabawy przeznaczone, tak by dziecko mogło
eksperymentować bez wyrządzania
szkody.
OGRANICZ
BODŹCE OTOCZENIA
Zwłaszcza
gdy dziecko jest mocno pobudzone i ma dużą
trudność ze skupieniem.
Ograniczenie bodźców będzie dobrym
krokiem przed czasem posiłków, spania,
odrabiania lekcji.
UPROŚĆ
OTOCZENIE
Inaczej:
dostosuj otoczenie dziecka do jego wzrostu i możliwości.
Efektem będzie uniknięcie zbędnych
frustracji, np. spowodowanych tym, że dziecko nie
może czegoś dosięgnąć
oraz wzrost poziomu samodzielności, a im więcej dziecko
jest w stanie zrobić samo, tym wyższe poczucie
sprawstwa ma i lepszą samoocenę, i pewniejsze
siebie, i własnej wartości jest, i rzadziej
woła rodzica do pomocy przy prostych czynnościach.
OGRANICZ
PRZESTRZEŃ ŻYCIOWĄ DZIECKA
Na
przykład do jednego pokoju, więc
zabawki nie są w całym domu, tylko
w tym jednym pomieszczeniu. Dziecko nie ma swojego pokoju? Nic nie szkodzi, może
mieć swój
kącik, swój stolik lub swoje pudło
z zabawkami. Ważne, aby była dla niego
wyznaczona przestrzeń. Przestrzeń, w której może być
u siebie, może ją urządzać
i o nią dbać.
UCZYŃ
OTOCZENIE BEZPIECZNYM DLA DZIECKA
Łatwiej jest
odkładać porcelanowe
filiżanki na najwyższą
półkę
niż stale przestrzegać wszystkich,
a zwłaszcza tych najmłodszych i najsłabiej
skoordynowanych domowników, że
trzeba na nie uważać.
ZASTĄP
JEDNO ZAJĘCIE INNYMI
Jeśli
nie chcesz aby latorośl wyrwała wszystkie
strony z nowo kupionej książki, daj jej starą gazetę,
którą może zniszczyć
intensywnie oglądając. W każdym
domu znajdują się ciekawe, z
punktu widzenia dziecka przedmioty, które
można przeznaczyć na takie
zniszczenie. Trzeba tylko chcieć ich poszukać.
PRZYGOTUJ
DZIECKO DO ZMIAN OTOCZENIA
Zmiany
są stresujące. Dla
dziecka nawet najmniejsze zmiany mogą takie być,
dlatego warto mówić o nich zanim nadejdą.
Warto je przegadać, zaplanować oswoić,
dzięki temu ich przeprowadzanie ma szansę
przebiegać spokojniej.
WŁĄCZ
STARSZE DZIECI DO PLANOWANIA ZMIAN
Jeśli
pozwolisz swojemu dziecku uczestniczyć w planowaniu
zmian, możesz liczyć na większe
zaangażowanie z jego strony w ich przeprowadzaniu.
na podstawie: T. Gordon, Wychowanie bez porażek.
Komentarze
Prześlij komentarz