Trudności z
przyswajaniem wiedzy szkolnej mają różne podłoża. Problemy w koncentracji
uwagi, zapamiętywaniem, odtwarzaniem nabytej wiedzy to tylko niektóre z nich. Spore
utrudnienia może powodować sposób przekazywania wiedzy, który jest jednolity dla
wszystkich uczniów. A przecież nie wszyscy uczniowie są tacy sami, nie do
wszystkich przemówi jednolity tekst i wielokrotne powtarzanie, które ma
spowodować zapamiętanie potrzebnych wiadomości.
Trening
pamięci opiera się na skutecznych i prostych mnemotechnikach, dzięki którym
zapamiętywanie przebiega szybciej i jest skuteczniejsze. Łatwiejsze
zapamiętywanie zależy od naszej wyobraźni, bo to na wyobrażeniach właśnie
wszystko się opiera. Im bardziej niezwykłe, śmieszne i niespotykane będą połączenia
między zapamiętywanymi treściami, tym łatwiej później o jego przywołanie.
Dzieje się tak dlatego, że tworząc barwną historię z faktów, które mamy
zapamiętać, powstaje więcej połączeń między posiadanymi już informacjami niż
przy zwykłym mechanicznym powtarzaniu treści, a im więcej połączeń tym łatwiej
jest daną treść sobie przypomnieć.
Do
najpopularniejszych technik pamięciowych należą:
-
łańcuszek: każdą informację, którą mamy zapamiętać kojarzymy z kolejną, tworząc
coś na kształt łańcuszka właśnie. I tak jak w prawdziwym łańcuszku ogniwa, tak
w łańcuszku skojarzeniowym informacja łączy się jedynie z treścią, która ją
poprzedza i tą, która następuje po niej np.:
Mamy listę wyrazów do zapamiętania:
1. papuga
2. samochód
3. kareta
4. rogal
5. kapeć
6. jajko
7. karuzela
8. pralka
9. fasola
10. lody
Pierwszy wyraz, aby dobrze
zapamiętać, że to od niego rozpoczyna się łańcuch, możemy połączyć ze swoją osobą
np. ubrałam się kolorowo jak papuga. Teraz kojarzymy papugę z wyrazem samochód.
Mała papuga prowadziła ogromny, stary, głośny samochód. Samochód przekręcił się
„na lewą” stronę i powstała z niego piękna, lśniąca kareta. W karecie tej
wypiekano smaczne, pachnące rogale. W kształcie rogala mieliśmy kapeć,
niewygodnie nam się w nim chodziło, ciągle przewracaliśmy się. Do kapcia ktoś nam
włożył jajko (tu włączamy nasze odczucia przewidując skutek takiego
wydarzenia). Jajko było bardzo niezadowolone I głośno protestowało. Jajko zakręciliśmy
tak, że kręciło się jak karuzela, tym razem piszcząc z zadowolenia. Na karuzeli
można było pohuśtać się tylko na pomarańczowej, trzęsącej pralce. Z pralki
wyrosła fasola (śmierdziała i miała żółty fosforyzujący kolor) i oplotła ją cała.
Na fasoli zakwitły lody (np. czekoladowe i truskawkowe – czujemy ich smak). (źródło
www.ore.edu.pl/.../89-mini-kursy-dla-ucznia-zdolnego?...i-mnemotechniki...)
- pokój
rzymski (lub inaczej pałac pamięci): w tej metodzie wykorzystujemy realne
pomieszczenie (np. własny pokój lub całe mieszkanie) bądź trasę (np. drogę do
pracy, szkoły). Wybieramy punkty (miejsca), które będą pełniły rolę tzw. haków.
Konieczne do zapamiętanie informacje kojarzymy z poszczególnymi, wybranymi
wcześniej miejscami. Aby przypomnieć sobie potrzebne treści odbywamy w myślach przechadzkę
po wybranym pomieszczeniu.
- tworzenie zdań z pierwszych liter
słów, które trzeba zapamiętać w właściwej kolejności np.
Merkury Wenus
Ziemia Mars Jowisz Saturn
Uran Neptun (Pluton)
Moja Wiecznie
Zapracowana Mama Jutro Sama
Upiecze Nam Placki
To samo dotyczy stworzenia z
pierwszych liter nowego wyrażenia lub słowa np.
HOMES (ang.domy) - lista wielkich jezior Ameryki północnej: Huron, Ontario,
Michigan, Erie, Superior
KOSDKP - okresy paleozoiku: Kambr, Ordowik, Sylur, Dewon,
Karbon, Perm
- wierszyki i rymowanki np. wierszyk
ułatwiający zapamiętanie reguł pisowni "u":
Zapamiętaj zawsze tu
Pisz otwarte zwykłe "u"
W słowach: skuwka i zasuwka
Gdyż wyjątkiem są te słówka:
W cząstkach: -unka, -un i -unek
Opiekunka, zdun, pakunek
Pisz je także w cząstce -ulec
Więc budulec i hamulec
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera
Wreszcie - niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki -uje.
Muszę przetestować, technika wydaje się bardzo sensowna
OdpowiedzUsuń