Na początku dziecko nie rozumie
znaczenia pisma. Pismo jest dla niego jedną z form graficznych tożsamych z
obrazkiem czy rysunkiem, a czynność pisania nie jest różnicowana z rysowaniem.
W kolejnym stadium rozwoju dziecko odróżnia
już czytanie od rysowania, a także pismo od innych znaków graficznych. Pisanie
jest jednak kopiowaniem układów graficznych, niż świadomym zapisywaniem słów. Jest
przekonane, że czytanie polega na korzystaniu głównie z pamięci, toteż
zapamiętuje wygląd wyrazów, dlatego takie same wyrazy napisane wyraźnie
odmienną czcionką traktuje jak różne.
Na późniejszy etapie rozwoju dziecko,
dzięki dorosłym dowiaduje się jaka jest faktyczna relacja między pisanie a
czytaniem. Odkrywa, że pismo jest graficznym zapisem mowy. Aby zrozumieć co
czyta/pisze musi odtworzyć tekst w mowie.
W ostatnim stadium dziecko potrafi
odczytywać i rozumieć teksty bez konieczności ich wypowiadania. To samo ma się
do zapisywania spontanicznie tworzonego tekstu.
źródło: opracowanie S. Jabłoński
Komentarze
Prześlij komentarz