Jak rozwija się umiejętność posługiwania się pismem?




Na początku dziecko nie rozumie znaczenia pisma. Pismo jest dla niego jedną z form graficznych tożsamych z obrazkiem czy rysunkiem, a czynność pisania nie jest różnicowana z rysowaniem. 

W kolejnym stadium rozwoju dziecko odróżnia już czytanie od rysowania, a także pismo od innych znaków graficznych. Pisanie jest jednak kopiowaniem układów graficznych, niż świadomym zapisywaniem słów. Jest przekonane, że czytanie polega na korzystaniu głównie z pamięci, toteż zapamiętuje wygląd wyrazów, dlatego takie same wyrazy napisane wyraźnie odmienną czcionką traktuje jak różne. 

Na późniejszy etapie rozwoju dziecko, dzięki dorosłym dowiaduje się jaka jest faktyczna relacja między pisanie a czytaniem. Odkrywa, że pismo jest graficznym zapisem mowy. Aby zrozumieć co czyta/pisze musi odtworzyć tekst w mowie.

W ostatnim stadium dziecko potrafi odczytywać i rozumieć teksty bez konieczności ich wypowiadania. To samo ma się do zapisywania spontanicznie tworzonego tekstu.
źródło: opracowanie S. Jabłoński

Komentarze