Techniki pamięciowe - mnemotechniki.



Trudności z przyswajaniem wiedzy szkolnej mają różne podłoża. Problemy w koncentracji uwagi, zapamiętywaniem, odtwarzaniem nabytej wiedzy to tylko niektóre z nich. Spore utrudnienia może powodować sposób przekazywania wiedzy, który jest jednolity dla wszystkich uczniów. A przecież nie wszyscy uczniowie są tacy sami, nie do wszystkich przemówi jednolity tekst i wielokrotne powtarzanie, które ma spowodować zapamiętanie potrzebnych wiadomości.
Trening pamięci opiera się na skutecznych i prostych mnemotechnikach, dzięki którym zapamiętywanie przebiega szybciej i jest skuteczniejsze. Łatwiejsze zapamiętywanie zależy od naszej wyobraźni, bo to na wyobrażeniach właśnie wszystko się opiera. Im bardziej niezwykłe, śmieszne i niespotykane będą połączenia między zapamiętywanymi treściami, tym łatwiej później o jego przywołanie. Dzieje się tak dlatego, że tworząc barwną historię z faktów, które mamy zapamiętać, powstaje więcej połączeń między posiadanymi już informacjami niż przy zwykłym mechanicznym powtarzaniu treści, a im więcej połączeń tym łatwiej jest daną treść sobie przypomnieć. 

Do najpopularniejszych technik pamięciowych należą:

- łańcuszek: każdą informację, którą mamy zapamiętać kojarzymy z kolejną, tworząc coś na kształt łańcuszka właśnie. I tak jak w prawdziwym łańcuszku ogniwa, tak w łańcuszku skojarzeniowym informacja łączy się jedynie z treścią, która ją poprzedza i tą, która następuje po niej np.:

Mamy listę wyrazów do zapamiętania:
1. papuga
2. samochód
3. kareta
4. rogal
5. kapeć
6. jajko
7. karuzela
8. pralka
9. fasola
10. lody
Pierwszy wyraz, aby dobrze zapamiętać, że to od niego rozpoczyna się łańcuch, możemy połączyć ze swoją osobą np. ubrałam się kolorowo jak papuga. Teraz kojarzymy papugę z wyrazem samochód. Mała papuga prowadziła ogromny, stary, głośny samochód. Samochód przekręcił się „na lewą” stronę i powstała z niego piękna, lśniąca kareta. W karecie tej wypiekano smaczne, pachnące rogale. W kształcie rogala mieliśmy kapeć, niewygodnie nam się w nim chodziło, ciągle przewracaliśmy się. Do kapcia ktoś nam włożył jajko (tu włączamy nasze odczucia przewidując skutek takiego wydarzenia). Jajko było bardzo niezadowolone I głośno protestowało. Jajko zakręciliśmy tak, że kręciło się jak karuzela, tym razem piszcząc z zadowolenia. Na karuzeli można było pohuśtać się tylko na pomarańczowej, trzęsącej pralce. Z pralki wyrosła fasola (śmierdziała i miała żółty fosforyzujący kolor) i oplotła ją cała. Na fasoli zakwitły lody (np. czekoladowe i truskawkowe – czujemy ich smak). (źródło www.ore.edu.pl/.../89-mini-kursy-dla-ucznia-zdolnego?...i-mnemotechniki...)

- pokój rzymski (lub inaczej pałac pamięci): w tej metodzie wykorzystujemy realne pomieszczenie (np. własny pokój lub całe mieszkanie) bądź trasę (np. drogę do pracy, szkoły). Wybieramy punkty (miejsca), które będą pełniły rolę tzw. haków. Konieczne do zapamiętanie informacje kojarzymy z poszczególnymi, wybranymi wcześniej miejscami. Aby przypomnieć sobie potrzebne treści odbywamy w myślach przechadzkę po wybranym pomieszczeniu.

- tworzenie zdań z pierwszych liter słów, które trzeba zapamiętać w właściwej kolejności np. 

Merkury Wenus Ziemia Mars Jowisz Saturn Uran Neptun (Pluton)
Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Nam Placki

To samo dotyczy stworzenia z pierwszych liter nowego wyrażenia lub słowa np.

HOMES (ang.domy) - lista wielkich jezior Ameryki północnej: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior
KOSDKP - okresy paleozoiku: Kambr, Ordowik, Sylur, Dewon, Karbon, Perm

- wierszyki i rymowanki np. wierszyk ułatwiający zapamiętanie reguł pisowni "u":

Zapamiętaj zawsze tu
Pisz otwarte zwykłe "u"
W słowach: skuwka i zasuwka
Gdyż wyjątkiem są te słówka:
W cząstkach: -unka, -un i -unek
Opiekunka, zdun, pakunek
Pisz je także w cząstce -ulec
Więc budulec i hamulec
W ulu, dwu, gdzie u litera
Wyraz kończy lub otwiera
Wreszcie - niech nikt nie kreskuje
W czasowniku cząstki -uje.

Komentarze

Prześlij komentarz