Kolejnym błędem tradycyjnego czytania (...) jest regresja. Rozumie się przez nią wsteczne ruchy oczu lub
wsteczne fiksacje (przerwy regresyjne) następujące po pierwszej fiksacji
na początku wiersza drukowanego tekstu. Ta ostatnia uwaga wyjaśniająca
jest istotna, oko bowiem wykonuje także ruchy zwrotne, przy przejściu z
jednego wiersza do drugiego, które oczywiście nie są regresją w tym
znaczeniu.
Ruchy wsteczne stanowią jednakże
nieodłączny element procesu tradycyjnego czytania, w szczególności
czytania analitycznego. Ich występowanie jest więc niejako uzasadnione, a
nawet nieodzowne, przy pewnych rodzajach lektury i rzadko komu udaje
się je całkowicie wyeliminować. Badania wykazały, że nawet osoby
czytające biegle wykonywały przeciętnie około 0,7% ruchów wstecznych w
jednym wierszu. Zatem każdy czytelnik dokonuje ruchów oczu wstecz. Nam
jednak chodzi o to, by ucząc się techniki szybkiego czytania wykonywać
ich jak najmniej, gdyż traci się przez nie wiele czasu, co w efekcie
hamuje tempo czytania.
W wyniku analizy ruchów oczu ustalono, że regresja pojawia się w pięciu układach:
- Jako wyraz przystosowania wzroku do początku nowego wiersza.
- Jako ruchy korygujące, gdy przekroczony został zakres pola widzenia (objęto zbyt wiele znaków).
- Ruchy wsteczne w celu weryfikacji (powtórne czytanie fragmentów tekstu) by przypomnieć sobie ich treść.
- Ruchy wsteczne w celu analizy wyrażenia, którego znaczenie jest niejasne.
- Ruchy wsteczne w celu ponownego przeczytania całego wiersza, gdy struktura kontekstu wydaje się niezrozumiała.
Ruchy wsteczne opisane w punktach 1-2 są
mimowolne i nie podlegają kontroli czytelnika. Zdarzają się one na
początku wiersza i głównym ich celem jest skorygowanie niedokładności
percepcji. Pozostałe ruchy wsteczne (pkt. 3-5) zachodzą wewnątrz
wiersza, szczególnie wówczas, gdy czytelnik trafia na mylnie zastosowany
wyraz, niewłaściwy szyk wyrazów w zdaniu, błędnie użyte znaki
interpunkcyjne itp. - krótko mówiąc, gdy ma trudności interpretacyjne
spowodowane niemożnością rozpoznania znaczenia słowa lub powiązania tego
znaczenia z kontekstem. W tym wypadku powrotny ruch oczu do już
przeczytanego tekstu jest świadomy i celowy.
U osób wolno czytających regresja jest
bardzo częstym zjawiskiem - wykonują one 10-15 powrotów w niewielkim
tekście zawierającym do 100 słów. Wielu czytelników tłumaczy to chęcią
lepszego przyswojenia treści. Tymczasem praktyka wykazała, że wcale nie
ułatwia to przyswojenia tekstu, gdyż na skutek regresji burzy się rytm i
tempo czytania, a myśl czytelnika po prostu się rwie.
Regresja pojawia się najczęściej jako
następstwo roztargnienia czy też niedostatecznej koncentracji uwagi.
Przyczyny tych zjawisk upatruje się w tym, że przy tradycyjnej technice
czytania mózg człowieka nie jest w dostatecznym stopniu obciążony - w
związku z czym łatwiej pojawiają się myśli uboczne, nie związane z
czytanym tekstem. Oczy przesuwają się wprawdzie po liniach tekstu, lecz
proces spostrzegania nie jest mimo to zbieżny z procesem przetwarzania
informacji. Czytelnik zauważa, że podczas czytania myślał o czymś innym i
nie pamięta treści przeczytanego tekstu.
Natomiast przy szybkim czytaniu
skupienie uwagi nie pozwala na powstawanie ubocznych myśli, a napotkane
niezrozumiałe słowa czytelnik stara się zrozumieć na podstawie
najbliższego lub dalszego kontekstu. W ostateczności można zaznaczyć na
marginesie niejasne słowo czy fragment, aby - o ile zajdzie potrzeba -
powrócić do niego po lekturze całości.
Tekst pochodzi ze strony szybkieczytanie.info
Komentarze
Prześlij komentarz