Ważnym elementem uczenia się jest
sposób notowania. W czasach gdy codziennie zalewa nas potok informacji
pamiętanie wszystkiego wydaje się być nie tylko mało możliwe, ale też
niekoniecznie potrzebne. Istotny natomiast staje się sposób w jaki notujemy
informacje, zwłaszcza te najważniejsze. Dobra technika notowania to połowa
sukcesu. Przede wszystkim oszczędza i skraca
czas potrzebny na przyswojenie materiału, ułatwia skuteczne powtórki.
Najczęściej uczniowie/studenci
przepisują wszystkie przedstawiane przez nauczyciela treści nie angażując uwagi
na ich analizowanie. Taki sposób zapisu informacji powoduje, że po zakończeniu
lekcji uczeń musi ponownie, a może raczej na nowo, zapoznać się z zanotowanymi
treściami, bo z odbytej lekcji pamięta niewiele. Przy czterech, pięciu takich
lekcjach w ciągu dnia, materiału na nadrobienia zaczyna być całkiem sporo, nie wspominając
już o tym, że zamiast aktywnie uczestniczyć w zajęciach, uczeń skupiony był na
mechanicznym pisaniu. Trudno w takiej sytuacji mówić o produktywnie
wykorzystanym czasie.
Rozwiązaniem
jest wypracowanie sposobu notowania, który pozwala na analizowanie i grupowanie
treści, co sprzyja ich zapamiętywaniu już w trakcie zajęć. Dodatkowo, dobrze
zrobione notatki, raz uzupełnione o informacje zawarte w innych źródłach np.
podręcznikach, są wystarczające do przygotowania się do sprawdzianów, dzięki
czemu nie trzeba tracić czasu na przeglądanie po raz setny opasłych
podręczników.
Każdy w toku edukacji wypracowuje
swój sposób notowania, czasem intuicyjnie dobrany do własnych preferencji. Najczęściej jednak notatki
są litym tekstem, z którego trudno jest szybko wyłuskać potrzebne informacje.
Zindywidualizowanie sposobu notowania znacznie ułatwia i przyśpiesza proces uczenia się, gdyż inaczej
zapamiętują informacje wzrokowcy, a inaczej robią to kinestetycy.
Najbardziej kreatywną z
dostępnych form notowania są tak zwane mapy myśli. Notatki w formie drzewka
mają na celu pobudzanie wszystkich naszych zmysłów tak, aby przyswajając
kolejne treści w naszym mózgu tworzyło się jak najwięcej połączeń,
ułatwiających potem przypominanie zapamiętanego materiału.
Komentarze
Prześlij komentarz