Techniki notowania.



Ważnym elementem uczenia się jest sposób notowania. W czasach gdy codziennie zalewa nas potok informacji pamiętanie wszystkiego wydaje się być nie tylko mało możliwe, ale też niekoniecznie potrzebne. Istotny natomiast staje się sposób w jaki notujemy informacje, zwłaszcza te najważniejsze. Dobra technika notowania to połowa sukcesu. Przede wszystkim oszczędza i skraca czas potrzebny na przyswojenie materiału, ułatwia skuteczne powtórki

Najczęściej uczniowie/studenci przepisują wszystkie przedstawiane przez nauczyciela treści nie angażując uwagi na ich analizowanie. Taki sposób zapisu informacji powoduje, że po zakończeniu lekcji uczeń musi ponownie, a może raczej na nowo, zapoznać się z zanotowanymi treściami, bo z odbytej lekcji pamięta niewiele. Przy czterech, pięciu takich lekcjach w ciągu dnia, materiału na nadrobienia zaczyna być całkiem sporo, nie wspominając już o tym, że zamiast aktywnie uczestniczyć w zajęciach, uczeń skupiony był na mechanicznym pisaniu. Trudno w takiej sytuacji mówić o produktywnie wykorzystanym czasie.

Rozwiązaniem jest wypracowanie sposobu notowania, który pozwala na analizowanie i grupowanie treści, co sprzyja ich zapamiętywaniu już w trakcie zajęć. Dodatkowo, dobrze zrobione notatki, raz uzupełnione o informacje zawarte w innych źródłach np. podręcznikach, są wystarczające do przygotowania się do sprawdzianów, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu na przeglądanie po raz setny opasłych podręczników.

Każdy w toku edukacji wypracowuje swój sposób notowania, czasem intuicyjnie dobrany do własnych preferencji. Najczęściej jednak notatki są litym tekstem, z którego trudno jest szybko wyłuskać potrzebne informacje. Zindywidualizowanie sposobu notowania znacznie ułatwia i przyśpiesza proces uczenia się, gdyż inaczej zapamiętują informacje wzrokowcy, a inaczej robią to kinestetycy.

Najbardziej kreatywną z dostępnych form notowania są tak zwane mapy myśli. Notatki w formie drzewka mają na celu pobudzanie wszystkich naszych zmysłów tak, aby przyswajając kolejne treści w naszym mózgu tworzyło się jak najwięcej połączeń, ułatwiających potem przypominanie zapamiętanego materiału.

Komentarze